2019.09.21. ,
facebookrss


HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Email*
Név*


Egyensúlyra kell törekedni

Télen mindenki elfogadóbb a tükörképével, amikor hideg van és sötét, igazán nem árthat egy kis csokibőrbe bújt boldogság.

Családi Lap
2012.05.03  15:20   
mail
nyomtatás
betuméret növelés
betuméret csökkentés

Télen mindenki elfogadóbb a tükörképével, amikor hideg van és sötét, igazán nem árthat egy kis csokibőrbe bújt boldogság. A tavasz beköszöntével viszont egyre sürgetőbb feladat a feleslegek ledolgozása, nyakunkon a fürdőruhaszezon. Hogy lendüljünk formába? Ehhez Béres Alexandra ad tanácsokat.
Mik a legfontosabb alapszabályok, ha jó kondícióba szeretnénk hozni magunkat? Először is ne legyünk türelmetlenek. Legalább két hónapot adjunk magunknak ahhoz, hogy leadjuk a felesleget, és izomzatunk, bőrünk szebb legyen. Ha most nekikezdünk, nyárra eredményes lehet a munka. A három legnagyobb trükk: a sok folyadék, a sok rost- és vitamintartalmú zöldség-gyümölcs fogyasztása, és a mozgás.

Mennyi folyadékbevitel az optimális, és mit a legjobb inni? 3-4 litert ilyenkor már nyugodtan el lehet fogyasztani. A víz, illetve a teák a leginkább javasolt italok. Az étkezésbe is remekül be lehet illeszteni a leveket, próbáljuk például az ebédet és vacsorát is levessel kezdeni. Nagyon sokat jelent, ha kicsit átmossa gyomrunkat a folyadék, és így kevesebb hely marad arra, hogy mással töltsük meg. A tavasz a megújulás ideje, szerencsés időszak, mert mindenki kívánja a friss zöldség- és gyümölcsféléket.


Gyümölcs, vagy zöldség?

A kettő közül pedig jobb a zöldség, mert annak kisebb a cukortartalma, vitaminból és ásványi anyagból ugyanannyit vagy még többet is tartalmaz, és a rosttartalma is általában magasabb. A gyümölcsöt inkább a finom íze miatt válasszuk, de ha tehetjük, a vitamin-, ásványianyag- és alacsony szénhidráttartalom miatt inkább a zöldségeket részesítsük előnyben Lehetőség szerint kerüljük a konzerveket, helyette válasszuk inkább a friss zöldségeket.

És a mozgás? Ez a kulcs. Szépen, tartósan csak mozgással kombinálva lehet fogyni, hiszen ez működteti a nyirokkeringést, a méregtelenítő folyamatokat, az anyagcserét. Ma már a telefon, mozgólépcső, kocsi, internet segítségével el tudunk tölteni egy napot úgy, hogy mindössze pár lépést teszünk meg, és ez nem jó. Egyrészt, mert nem tudjuk oldani a felgyülemlett feszültséget, illetve nem látjuk el a szervezetünk alapvető funkcióit. A szív- és érrendszeri betegségekben Magyarország sajnos élen jár.


A nők 62, a férfiak 58 százaléka túlsúlyos, ami szintén sok egészségügyi problémát okoz. Ha ezzel nem foglalkozunk, idővel a környezetünk számára válhatunk teherré. Előrelátónak kell lenni ahhoz, hogy belássuk, a mozgás nagyon fontos része az életünknek és nagyon sok betegség prevenciója is egyben. Ha nincs időnk sportolni, sétáljunk vagy biciklizzünk el a munkahelyünkig. Ez nem pénztárcafüggő, hiszen egy 20-30 perces kocogásnál nincs is jobb. A ki- és belégzéssel minden élettani funkciónk javul.


Melyik a nekünk való sport?


A kocogáson kívül van olyan sport, ami különösen ajánlott mindenkinek? Ez személyiségfüggő. Fontos megtalálni, hogy a mozgásra szánt idő hogyan válhat örömtelivé. Mielőtt nekikezdenénk, meg kell határozni a célokat: le szeretnénk adni a súlyfeleslegből, jobb kondicionális állapotot szeretnénk elérni, izomtömeget akarunk növelni, vagy összetett célunk van. Ez alapján tudjuk a megfelelő sportokat meghatározni. Ha súlyt szeretnénk veszteni, hosszan tartó mozgást kell végeznünk. Erre a legjobb a futás, taposás, sétálás, kerékpározás vagy a zsírégető típusú mozgásformák, amikor egy izomcsoportra sok egymást követő, ismétlődő gyakorlattal dolgozunk. Például 4x30 lábemelés, kevés pihenéssel.

A jobb kondicionális állapothoz egy kicsit meg kell dobogtatnunk a szívünket. Ráerősíteni a futás végén, bár nagyon kevés ideig, de át kell lépni az oxigénellátottságot. Ezt nevezzük anaerob edzésnek. Az izomtömeg-növelésnél a maximális súly a lényeg, kevés ismétlésszámmal mondjuk 4x8-szor és körülbelül egyperces pihenőkkel. Az izom akkor nő, amikor pihen, ezért egy izomcsoportra egy héten csak egyszer érdemes dolgozni. Az összetett igénynél pedig arra kell figyelni, hogy különböző edzések más-más napokon legyenek. Ha izomtömeget szeretnénk növelni, ne végezzünk zsírégetést, és így tovább.

Az izomzat könnyen lefogy. Ezt el lehet kerülni? Igen, kicsit kegyetlen a természet, mert nehezen lehet elérni a számunkra ideális testsúlyt, valamint a kívánt izomtömeget. Ráadásul az izmot könnyű elveszíteni. Ugyanakkor jó hír, hogy az izomzat nem felejt, megjegyzi az optimális állapotot, és legközelebb már emlékezni fog, hogy milyen volt korábban. A régi fittségünket viszonylag könnyű újra elérni, de továbblépni megint nagyon nehéz. Hányszor kell mozogni ahhoz, hogy célt érjünk? A heti három alkalom már változtat az alakon, a kettő csak szinten tart.


A cikk teljes terjedelmében a Családi Lap 2012. májusi számában olvasható.





A kommenteléshez be kell jelentkezni.

Hozzászólások

Nincs hozzászólás