2019.09.18. ,
facebookrss


HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Email*
Név*


Innen tudhatod, ha érzékeny vagy a tejcukorra

Minden a laktózérzékenységről

2019.08.27  12:42   frissítve: 2019.08.27 13:33
mail
nyomtatás
betuméret növelés
betuméret csökkentés

Előfordult már veled, hogy kellemetlenül érezted magad, miután megittál egy nagy bögre tejeskávét, vagy megettél egy tál tejbegrízt? Nem vagy egyedül!
„Magyarországon a felnőtt lakosság közel harmadánál jelentkeznek gyomor-bélrendszeri tünetek tej- és tejtermékek fogyasztása esetén" - mondta Szűcs Zsuzsanna, dietetikus.
A tüneteket laktózérzékenység is okozhatja, és az AdeZ növényalapú italmárka felkérésére a dietetikus összegyűjtötte, mit kell róla tudni.

Mi a tejcukor- (vagyis laktóz) érzékenység?
A tejcukor emésztésének zavara az azt lebontó laktáz enzim hiányának vagy csökkent aktivitásának következménye. Jellemző tünetei a puffadás, a hasi fájdalom, a hasmenés. Gyakorisága 7-20 százalék körüli a világban, hazánkban a felnőtt lakosság majdnem harmadát érinti.

Hogyan mutatható ki?
Általában laborteszttel diagnosztizálják. Emellett hasznos, ha táplálkozási naplót vezetsz: a legtöbb beteg a savanyított tejtermékeket, tehéntúrót, sajtokat tolerálja, ezt azonban neked kell magadnak kitapasztalnod. Fontos, hogy ha arra gyanakszol, hogy laktózintoleranciád van, mindenképp fordulj háziorvoshoz, majd gasztroenterológus szakorvoshoz, az öndiagnózis veszélyes!

Így egyél-igyál, ha laktózérzékeny vagy!
Mivel a tej és tejtermékek egyik legfontosabb tápanyaga a kalcium, így teljes elhagyása az étrendből megfelelő pótlás nélkül hiányállapotot eredményez. Ezért - hacsak nem muszáj - a tejtermékeket ne zárd ki az életedből teljesen, csak arra törekedj, hogy ételeid laktóztartalma ne haladja meg a szervezeted által még befogadható mennyiséget. Választhatod a laktózmentes tejet és tejtermékeket, vagy azt, hogy laktáz enzim tartalmú rágótablettát veszel be, amikor tejet vagy tejes ételeket fogyasztasz. Emellett növényi italokkal is színesítheted az étrendedet. 



Tipp: A laktózszegény étrendben napi fél liter laktózmentes tejet vagy ennek megfelelő tejterméket javasolt elfogyasztani. És hasznos információ, hogy a tejhez képest kevesebb a savanyított tejtermékek, a túró, a félkemény és a kemény sajtok tejcukortartalma. 







A kommenteléshez be kell jelentkezni.

Hozzászólások

Nincs hozzászólás