2017.04.23. ,
facebookrss


LEGFRISSEBB SZÁM

cimlap

Itt az idő egy kis tavaszi feltöltődésre

Alig bír reggel felébredni, elalszik munka közben, és hiába issza literszámra a kávét, nem bírja a tempót? Nézzük, mit tehet ellene.

Családi Lap
2017.03.23  11:46   
mail
nyomtatás
betuméret növelés
betuméret csökkentés

Kimerítő tél van mögöttünk, rég tapasztalt extrém hideggel. A lehűlést pedig gyors felmelegedés, majd újabb hőmérsékletesés követte. A szürkeséget már szívből utáljuk, vágyunk a napfényre, és amikor végre megérkezik, mégsem vagyunk a topon, kimerültnek érezzük magunkat. De miért így reagál a szervezetünk, mikor már minden körülmény adott lenne, hogy újult erővel vessük bele magunkat a tavaszba?
Testünk hormonháztartása alkalmazkodik az évszakokhoz, rélen tartalékoljuk az energiákat, több alvásra vágyunk, lelassulunk. Nyáron aktívabbak vagyunk, tovább bírunk fent lenni, és a hideg sem fáraszt ki minket. Az átmenet viszont annál inkább. A szürkeségben csökken a szerotonin szintünk, ez pedig hozzájárulhat a depresszív hangulathoz.

Ahogy azonban hosszabbodnak a nappalok, egyre több napfényhez jutunk, ennek hatására pedig lecsökken a szervezetünkben az alvást szabályozó melatonin hormon szintje . Ezek a változások zavart okozhatnak az ébrenlét-alvás bioritmusunkban.
Testünk biológiai órája átáll a nyári időszakra, és mint minden változás, ez is jár némi áldozattal. Ez egy természetes folyamat, álmosak, kedvetlenebbek vagyunk ekkor, és ezt hatványozni tudja az is, hogy a téli hónapokban feléltük testünk vitaminkészletét. Pihenjünk, mozogjunk sokat, és várjuk ki türelmesen az átállás időszakát! Ha azonban azt tapasztaljuk, lehangoltságunk évszaktól független, és nem bírunk kimászni belőle, keressük fel háziorvosunkat. Az elhúzódó krónikus fáradékonyság mögött szervi megbetegedés is állhat" - mondja dr. Tóth-Domán Judit, a Budai Egészségközpont munkatársa.


Tavaszi fáradtság ellen: alvás, mozgás, fény, vitaminok

• Napközben tartózkodjunk minél többet természetes fényben, lehetőleg a szabadban.
• Aludjunk eleget, de ne vigyük túlzásba. Testünk ugyanis a túlalvástól még fáradtabb lesz. Törekedjünk a rendszerességre: minden nap ugyanabban az időpontban keljünk fel és feküdjünk le.
• Szellőztessünk gyakran. A friss oxigén felpezsdíti az agyunkat, javítja a koncentrációképességet.
• Kávézzunk, de mértékkel. Helyette igyunk inkább sok vizet, gyümölcslét, frissítő mentateát.
• Ha álmosak vagyunk napközben, sétáljunk egyet, mozgassuk át magunkat pár nyújtózkodós tornagyakorlattal.
• Kerüljük a nehéz ételeket, megemésztésük ugyanis sok energiát vesz igénybe. Együnk sok gyümölcsöt.

Csak pozitívan!

A kedvetlenséggel, fáradtsággal szembe szállva lelkünket is hangoljuk a tavaszra. A napfénytől és a kellemes hőmérséklettől jobb kedvre derülünk, a hosszabb nappalok miatt pedig boldogabbnak érezzük magunkat. Többet és szívesebben mozgunk a friss levegőn, ez pedig egészségünkre is jó hatással van. És a legjobb: tavasszal megnő az alkotási vágyunk, kreatívabbak, találékonyabbak vagyunk, és úgy érezzük: végre ismét miénk a világ!






A kommenteléshez be kell jelentkezni.

Hozzászólások

Nincs hozzászólás