2019.12.14. ,
facebookrss


LEGFRISSEBB SZÁM

cimlap

HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Email*
Név*


Ne csak fehér liszttel süssön karácsonykor!

Cseréljük le a lisztet egészségesebb változatra, gyorsabban felszívódó, rostdúsabb, kalóriaszegényebb termékekre.

Családi Lap
2015.12.14  13:00   
mail
nyomtatás
betuméret növelés
betuméret csökkentés

Jön a karácsony, közeleg a nagy sütés-főzések ideje. Ilyenkor nem maradhatnak el a klasszikusok: természetesen kell, hogy készüljön bejgli, mákos vagy diós, de sokan kísérleteznek gesztenyés, szilvás, vagy éppen mogyorókrémes töltelékkel is. Mézeskalács, zserbó, aprósütik minden mennyiségben, karácsonyi kekszek, piskóták. Ez azonban eléggé ellentmond annak az egészséges életmódnak, amelyet szerencsére egyre többen igyekeznek követni egész évben. És nincs is ezzel igazából baj, hiszen ezeket a finom ízeket nem szabad kihagyni az életünkből, legfeljebb egy kis odafigyeléssel egészségesebbé kell tenni őket.
A Biopont kínálatában szerencsére nagyon sok olyan alapanyagot találhatunk, amelyek ilyenkor karácsonykor sem hagynak el bennünket és nagyon jó szolgálatot tesznek. Ha már a lisztet lecseréljük egészségesebb változatra, gyorsabban felszívódó, rostdúsabb, kalóriaszegényebb termékekre, máris sokat tettünk egészségünkért. Nézzünk körül egy kicsit, hogy a hagyományos fehér liszt helyett mi mindent találhatunk a kínálatban!


Itt van mindjárt az ellenőrzött ökológiai gazdálkodásból származó bio tönkölybúzából készült teljes kiőrlésű liszt. A közönséges búzához képest a bio tönkölybúza magasabb fehérjetartalommal rendelkezik, és aminosav tartalma is nagyon kedvező. Egyébként jó tudni, hogy napi 10-15 dekagramm teljes kiőrlésű tönkölykenyér biztosítja az ember napi aminosav, vitamin- és ásványianyag szükségletét. A teljes kiőrlésű lisztekben a gabona korpája is megtalálható, így amellett hogy sok hasznos élelmi rostot, vitamint és ásványi anyagot (E-vitamin, B-vitamin, kálium, kalcium, magnézium, foszfor) tartalmaznak, segítenek megelőzni a rák, a cukorbetegség és a szívbetegségek kialakulását is. Sokan nem szeretik a csak teljes kiőrlésű gabonából készült kenyereket, mert enyhén savanykás az ízük. Ők nyugodtan fogyasszanak olyan kenyeret, amely csak részben készül teljes kiőrlésű lisztből, részben pedig fehér lisztből, már ez is egy nagy lépés lesz az egészséges táplálkozás útján.


A teljes kiőrlésű tönkölybúzából bármelyik sütemény, amelyet készítenénk, a hagyományos receptek alapján megsüthető, elkészíthető, az állagával nem lesz problémánk. Egy picit talán sötétebb és tömörebb lesz a rostok miatt, de éppen ezért egészséges is. Amennyiben viszont a bio zablisztet vagy a fehér rizslisztet próbálnánk ki, akkor érdemes keverni a tönkölybúza-liszttel, önmagában nem biztos, hogy az eredetileg fehérlisztre szabott recept ugyanolyan jól sikerül. A zabliszt egyébként zabpehellyel, darált dióval vagy mandulával gazdagítva remekül alkalmas zabkeksz sütéséhez is, ezekbe keverhetünk aszalt gyümölcsdarabkákat, biocsokiba mártva pedig már igazán fenséges csemegét kapunk belőle.



A selymes textúrájú, gluténmentes fehér rizsliszt előnye, hogy sütés során könnyebben megkel, így puhább, omlósabb süteményeket készíthetünk belőle. Éppen ezért nem árt, hogyha teszünk hozzá 1/3 arányban teljes kiőrlésű tönkölybúza-lisztet is. Jó hír viszont, ha rizslisztből sütünk, nincs szükség tojásra, így a rizslisztből készült süteményeket tojásallergiában szenvedők vagy magas koleszterinszinttel rendelkezők is fogyaszthatják.

A karácsonyi sütésnél valószínűleg kevesebben készítenek száraztésztát vagy pizzát, nekik a durumbúza-lisztet javasoljuk, ha egészségesebb fokozatra kapcsolnának, kenyérsütésnél pedig egyértelműen a rozsliszt a nyerő.

Extra tipp: ha egy családtagot éppen kenyérsütő-géppel lepnénk meg karácsonyra, érdemes mellé egy Biopont-lisztkollekciót is csomagolni, hogy mindjárt legyen mivel kezdeni a kísérletezést karácsony első napján, és hogy az újév pedig már garantáltan egészségesebb, és ezáltal boldogabb is legyen!





A kommenteléshez be kell jelentkezni.

Hozzászólások

Nincs hozzászólás