Hírek
Szívből szeretjük a gabonát
Ha finomlisztből készült ételeinket teljes kiőrlésű gabonából készültre cseréljük, az már két hét elteltével jótékony hatással van szívünkre és érrendszerünkre – derül ki svájci kutatók friss tanulmányából.
A tudósok
most először tudták bebizonyítani, hogy a teljes kiőrlésű gabonában gazdag
étrend már 14 nap alatt emeli a szervezet betain szintjét. A betain a szív- és
érrendszeri megbetegedések és a stroke kialakulásában szerepet játszó
homocisztein szintjét csökkenti, így mérsékli az előzőekben említett betegségek
kialakulásának kockázatát.
A nagy
élelmiszeripari konszern lausenni kutatói nemcsak azt bizonyították, hogy már
meglehetősen rövid, két hetes teljes kiőrlésű gabonában gazdag étrenddel
óvhatjuk szívünket és érrendszerünket, hanem az
eredmények az értékes táplálék emésztőrendszerre gyakorolt jótékony hatását is
igazolták.
A
vizsgálatban résztvevők egyik csoportja finomított, fehér lisztből készült,
másik csoportja pedig teljes kiőrlésű gabonában gazdag ételeket kapott két
héten keresztül. A tudósok az utóbbi csoport étrendjét változatos, teljes
kiőrlésű gabonákból készült összetevőkkel gazdagították: az élelmiszerek széles
tárházából válogattak, a tésztáktól a gabonapelyheken át a különböző
kenyerekig. A kutatók az eredményeket a táplálkozás
metabolomika - a táplálkozást, az anyagcserét és az egészségi állapotot
egyaránt figyelembe vevő, holisztikus megközelítés – elvei szerint elemezték.
„Most egy rövid távú kísérlettel sikerült
bizonyítani, hogy a teljes kiőrlésű gabonák rendszeres fogyasztása csökkenti a
szív- és érrendszeri megbetegedések kockázatát. Az eredmények biztatóak, és a hosszú
távú kutatások folyamán tovább vizsgálják a teljes kiőrlésű gabonafélék
fogyasztásának hatását” – mondta el Szűcs
Zsuzsanna dietetikus.
A kereskedelmi forgalomban számos különböző - például „korpás” vagy
„barna” - jelzéssel ellátott élelmiszer kapható, ezek a szimbólumok azonban nem
feltétlenül jelentik azt, hogy a termék teljes kiőrlésű gabona felhasználásával
készült.



