Többet árthat a környezetnek a húspótló alapú vegetáriánus étrend, mint a húsfogyasztás.
Eddig szinte csak arról lehetett hallani, hogy a vörös hús
előállítása temérdek mennyiségű üvegházhatású gáz kibocsátásával jár. Nos, ez
továbbra is fennáll, de nem mindegy, hogy mivel pótolják a húst.
A Természetvédelmi Világalap által megrendelt és a
brit Cranfield Egyetem által elvégzett kutatás kiderítette, hogy számos
húspótló élelmiszer - például a szója, a csicseriborsó és a lencse -
fogyasztása inkább károsítja a környezetet, mivel a tengeren túlról hozzák be
Európába. A marhahúsról és egyéb állati termékekről az utánzatokra, például
tofura való áttérés valójában megnövelheti az európai országok ellátását fedező
termőföldek nagyságát.
Az eredmények arról árulkodnak, hogy a helyettesítő termékek
előállításához szükséges termőföld, amelyet vélhetően erdőirtással nyernek,
nagyobb környezeti kárt okoz, mint ha hazai földön hizlalnának marhát vagy
juhot. A vegetarianizmus terjedése akár a belföldi mezőgazdaság összeomlásához
is vezethet - figyelmeztet a lap által ismertetett tanulmány.
A húspótlók előállításához ezen kívül a növényi alapanyag
fokozott feldolgozása szükséges, amely rengeteg energiát igényel. A vegetáriánus
életmód környezeti hozadéka tehát nagyban függ attól, hogy mit fogyasztanak az
érintettek hús helyett. A tofu a fentiek alapján garantáltan rontja a mérleget,
helyette inkább több kenyeret, tésztát, burgonyát érdemes fogyasztani, ha meg
akarjuk óvni környezetünket.