A rendszeres, bőséges zöldség- és gyümölcsevés jót tesz az egészségnek - az ősi tapasztalatot a legújabb tudományos eredmények is megerősítik.
Őseink valaha főleg az összegyűjtött növények, gyümölcsök
elfogyasztásával tartották magukat életben, és csak néha sikerült a vadászat
végén húshoz is jutniuk. Táplálkozásunk mára erősen átalakult, de a kutatók
most is hangsúlyozzák: helyes, ha naponta minden étkezéskor eszünk valamilyen
zöldségfélét, gyümölcsöt.
Noha az volna az egészséges, ha napközben négyszer-ötször,
természetes formájában ennénk paradicsomot vagy káposztát, ezt mostanság nehéz
megoldani. Egyszerűbb volna, ha ezeknek a zöldségeknek a levéből kortyolhatnánk
időnként egy-két pohárral.
A múlt század harmincas éveiben az amerikai W. G. Peacock
kidolgozta ennek technikáját. Az általa, nyolc zöldségből kipréselt folyadék 87
százaléka paradicsomból származott, a többi cékla, zeller, sárgarépa, fejes
saláta, petrezselyem, vizitorma és spenót leve volt. Itala hamar nagy sikert
aratott, és különféle módosításokkal, néhol gyümölcsök hozzáadásával
világszerte elterjedt. Carl Keen táplálkozáskutató és munkatársai 90, egészséges
önkéntest toboroztak vizsgálatuk céljára. A megfigyelés 12 hétig tartott. A
40-65 éves résztvevők egyik, véletlenszerűen kiválasztott csoportja kosztjához
naponta legalább két pohárral ivott a zöldségléből is, a másik csoport tagjai
azonban csak a megszokott módon étkeztek.
A mérések szerint a zöldséglével is ellátott csoportban
lévők valamennyien elérték az optimális zöldségfogyasztás szintjét, míg
azoknál, akiknek ugyan tanácsolták a rendszeres zöldségevést, de nem kaptak
zöldségitalt, csak hét százalékban lehetett ezt igazolni. A zöldségek kinyomott
leve mérhetően csökkentette az emelkedett vérnyomást is.
Az amerikai Baylor College of Medicine munkatársai egy másik
tanulmányban olyanokat vizsgáltak, akik anyagcsere-tünetcsoportban szenvedtek,
amelynek részeleme az elhízás is. Negyedév alatt a zöldséglét ivóknak átlagosan
két kiló túlsúlyt sikerült leadniuk, míg a közönséges, kalóriaszegény diétán
lévők legfeljebb fél kilóval lettek könnyebbek.