A mediterránstílusú étrenden élőknek jobb a hangulatuk
Megjelenés dátuma: 2009.10.15.
Ritkábban lesznek depressziósak azok az emberek, akik mediterrán stílusú étrenden élnek, sok zöldséget, gyümölcsöt, magvakat, teljes kiőrlésű gabonát, halat fogyasztanak - közölték megfigyelésüket spanyol kutatók. A jelenség oka azonban nem tisztázott.
A kutatók 11 ezer ember étkezési szokásainak tanulmányozása
után megállapították, hogy a mediterránstílusú étrendhez legközelebb álló diétán
élő emberek kockázata a depresszióra 30 százalékkal kisebb, mint azoké, akik
leginkább eltérnek étrendjükben ettől az összeállítástól.
A tudósok arra azonban nem
tudtak magyarázatot adni, hogy mi okozhatja ezt az eltérést. Feltételezésük
szerint az étrend egyes elemei javítják az erek állapotát, csökkentik a
gyulladásokat, kijavítják a sejtkárosodásokat; mindez csökkenti a depresszió
kialakulásának veszélyét.
A
tanulmány további elemmel bővíti a mediterrán diétának nevezett étrend eddig is
ismert egészségügyi előnyeit, amelyek közt szerepel a kisebb kockázat az
elhízásra, diabéteszre, asztmára és a rákra.
A spanyol kutatók szerint az étrend optimális, ha inkább
telítetlen zsírsavakat tartalmaz, mint telítetteket, kevés benne a hús, ezzel
szemben sok hüvelyest, gyümölcsöt, magot, gabonát, zöldséget és halat
tartalmaz, valamint mérsékelt alkoholbevitellel jár.