Hírek
A kávé védhet a szájráktól
A kávéivás csökkenti a szájüregi- és a torokrák kialakulásának kockázatát, legalábbis a japán lakosok körében - állítja egy nemrégiben megjelent japán tanulmány.
Egy közel negyvenezer résztvevőre kiterjesztett, a japán népesség adatait tartalmazó tanulmányt elemeztek, amely az egészségügyi állapot mellett az életvitelre, étkezésre vonatkozó információkat is tartalmazta. A 40 és 64 év közötti résztvevők körében a követéses vizsgálat tizenhárom éve alatt 157 esetben alakult ki a száj, a garat vagy a nyelőcső rákja.
Azoknak az embereknek, akik naponta legalább egy csésze kávét ittak, fele akkora kockázata volt ezeknek a ráktípusoknak a kialakulására, mint azoknak, akik egyáltalán nem fogyasztottak kávét. A kutatók megjegyzik, hogy elemzésük szerint a kockázat csökkenése még azokra is kiterjedt, akik egyébként az erőteljesebben veszélyeztetett csoportokba, a nagyivók vagy a dohányosok közé tartoztak.
A tudóscsoport vezetője elmondta,
hogy a kutatás során őket is meglepte a kávéfogyasztás ilyen jellegű hatása. Bár
az alkoholfogyasztás és a cigarettázás megszüntetése a jelenleg ismert legjobb
módszer e ráktípusok kockázatának csökkentésére, a kávé védőtényező lehet mind
a kis, mind a nagy kockázatú lakossági csoportokban - összegzik
megállapításaikat közleményükben a kutatók.



