A heti legalább kétszeri halfogyasztás csökkentheti a cukorbetegségben szenvedőknél a vesekárosodás kialakulását - állapította meg egy nagyszabású brit tanulmány.
Egy cambridge-i kutatóintézet orvosai népességalapú
keresztmetszeti felmérést végeztek 22 ezer résztvevő bevonásával. Az adatok
elemzése során talált 517 cukorbeteg tizedénél fedeztek fel macroalbuminuriát,
azaz fehérje volt a vizeletükben, ami a vese megbetegedésére utaló jel.
A résztvevőket táplálkozási szokásaikról is kifaggatták. A hetente egy
alkalomnál kevesebbszer halat evő cukorbetegek 18 százalékánál fordult elő
macroalbuminuria, míg akik hetente több mint kétszer tettek halat a
tányérjukra, mindössze 4 százalékban kerültek a veszélyeztetettek közé.
Az orvosok a klinikai, demográfiai, életstílusbeli, étkezési
szempontok mérlegelése után arra az eredményre jutottak, hogy a cukorbetegek
körében a halfogyasztás maradt a döntő faktor, ami megkímélte a betegeket a fehérjevizeléstől.
A kutatócsoport azt bizonyította, hogy miközben a
cukorbetegségben szenvedőknek fehérjében szegény táplálkozást javasolnak a
vesebetegségek elkerülése érdekében, nem annyira az számít, hogy milyen
mennyiségű, mint inkább az, hogy milyen forrásból származik az elfogyasztott
fehérje.
A tanulmány szerint a hal egyedülálló
tápanyag-összetevői a vércukor karbantartásával vagy a lipid profilok
javításával védik a vesét a károsodástól.
Arra azonban figyelmeztettek: nem mindegy, milyen halféléről
van szó, hogyan készítik el, és milyen gyakorisággal fogyasztják - a
cukorbetegek optimális vesekímélő haldiétáját a szakembereknek kell
kikísérletezniük.